Het team
Het team van De Horizon bestaat uit ervaren, gemotiveerde en gedreven leerkrachten. Toegewijd onderwijs met veel aandacht en zorg voor de leerlingen staat centraal. De leerkrachten zijn voortdurend in ontwikkeling en op zoek naar manieren waarop zij hun onderwijs nog verder kunnen verbeteren.
Door met elkaar samen te werken en door de jaarlijkse teamtrainingen is het team voortdurend in ontwikkeling.
Schoolklimaatovereenkomst
Wij handelen vanuit de schoolklimaatovereenkomst.
Daarom: (‘ik’ is een lid van het team van de Horizon)
- Houd ik mij aan afspraken, waardoor ik vertrouwen geef (voorspelbaarheid). Ik zeg wat ik doe en doe wat ik zeg. Ik doe wat ik moet doen.
- Praat ik met iemand. Ik praat met de juiste persoon, daar waar het hoort. Ik spreek mij uit (positief). Mijn bedoeling is goed, waardoor ik laat zien dat ik eerlijk en te vertrouwen ben. Ik ben integer.
- Ben ik professioneel. Ik hanteer een professioneel denkkader:
- Wat is goed voor de leerlingen?
- Wat is goed voor de organisatie?
- Wat is goed voor mij?
- Daarnaast heb ik een voorbeeldfunctie (modellen) wat betekent dat mijn pedagogisch klassenklimaat ook mijn pedagogisch schoolklimaat is.
- Ben ik geïnteresseerd in de ander. Ik maak tijd vrij om naar de ander te luisteren en de ander te bevragen (luisteren, samenvatten, doorvragen), wat maakt dat ik betrokken ben. Een ander voelt zich door mij serieus genomen en begrepen (dialoog; begrijpen om begrepen te worden). Ik geef mijn mening en accepteer de mening van de ander. Ik geef de ander het gevoel dat je erbij hoort en welkom bent. Je kan jezelf zijn en je bepaalt zelf wat je wilt delen. Er is ruimte voor humor.
- Bied ik mijn hulp aan, aanvaard hulp en vraag om hulp. Ik vertel waar ik mee bezig ben en wat mij bezighoud. Ik vraag naar wat men van mij verwacht en spreek mijn eigen verwachtingen uit.
- Geef ik mijn grenzen aan en neem ik tijd voor mijzelf. Ik heb een open agenda en reageer inhoudelijk.
- Houd ik rekening met de kernkwaliteiten en talenten van de ander en van mijzelf en benut en versterk deze in het samenwerken.
- Geef ik de ander feedback (o.a. bij het wel of niet nakomen van deze regels), waardoor ik laat zien dat ik medeverantwoordelijk ben voor het behoud van het schoolklimaat. Ik baseer mijn feedback op feiten en ben opbouwend. “Leren over jezelf door de blik van de ander”